Αυξανόμενη Προβληματική Χρήση Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης Μεταξύ Νέων Μετά την Πανδημία

Αυξανόμενη Προβληματική Χρήση Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης Μεταξύ Νέων Μετά την Πανδημία
Μια πρόσφατη διεθνής μελέτη αποκάλυψε σημαντική αύξηση της «προβληματικής» χρήσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης μεταξύ των νέων, ιδιαίτερα μετά την πανδημία. Οι ερευνητές εξέτασαν σχεδόν 280.000 παιδιά ηλικίας 11, 13 και 15 ετών σε 44 χώρες και διαπίστωσαν ότι το 2022, το 11% των συμμετεχόντων παρουσίασε προβληματική ενασχόληση με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, σε σύγκριση με το 7% το 2018.

Η μελέτη, γνωστή ως Health Behaviour In School-aged Children (HBSC), προκάλεσε ανησυχίες σχετικά με τον αντίκτυπο της ψηφιακής τεχνολογίας στην ψυχική υγεία και ευημερία των νέων στην Ευρώπη. Όπως δήλωσε η δρ Jo Inchley, διεθνής συντονίστρια της μελέτης, η αύξηση της προβληματικής χρήσης παρατηρείται κυρίως στους 13χρονους, με τα κορίτσια να αναφέρουν συχνότερα προβλήματα σε σύγκριση με τα αγόρια.

Σύμφωνα με τα ευρήματα, περισσότεροι από το ένα τρίτο των εφήβων δηλώνουν ότι είναι συνεχώς συνδεδεμένοι στο διαδίκτυο. Ενώ οι εντατικοί χρήστες που δεν εμφανίζουν προβληματική χρήση έχουν αναφέρει μεγαλύτερη υποστήριξη από τους συνομηλίκους τους, οι «προβληματικοί» χρήστες παρουσιάζουν συμπτώματα που σχετίζονται με εθισμό, όπως η παραμέληση άλλων δραστηριοτήτων και η αδυναμία ελέγχου της ενασχόλησής τους.

Ο δρ Χανς Χένρι Π Κλούγκε, περιφερειακός διευθυντής του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ) για την Ευρώπη, τόνισε την ανάγκη για εκπαίδευση ψηφιακού αλφαβητισμού, ώστε οι νέοι να αναπτύξουν υγιείς διαδικτυακές συμπεριφορές. Η έρευνα αναδεικνύει τη σημασία της άμεσης δράσης για την πρόληψη της προβληματικής χρήσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, η οποία συσχετίζεται με την κατάθλιψη και το άγχος.

Κατά την ανάλυση των δεδομένων, παρατηρήθηκε ότι περίπου το 12% των εφήβων είναι σε κίνδυνο προβληματικής ενασχόλησης με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια, με ποσοστά διπλάσια για τα αγόρια σε σχέση με τα κορίτσια. Τα ευρήματα καταδεικνύουν την ανάγκη για πολιτικές και δράσεις που θα προάγουν την θετική χρήση της τεχνολογίας.

Στην προτεινόμενη στρατηγική για την αντιμέτωπιση αυτής της κατάστασης περιλαμβάνονται η βελτίωση των υπηρεσιών ψυχικής υγείας, η προώθηση διαλόγου για τη ψηφιακή ευημερία και η εκπαίδευση επαγγελματιών για την υποστήριξη των εφήβων.

Η μελέτη που δημοσιεύθηκε από το ευρωπαϊκό τμήμα του ΠΟΥ επισημαίνει τις προκλήσεις αλλά και τις ευθύνες που έχουν γονείς, εκπαιδευτικοί και κυβερνήσεις στη διαχείριση της ψηφιακής παρουσίας των νέων.

Πηγή: newsbomb.gr

Back To Top